Rabu, 16 April 2014

Kurangkan Pengambilan Kafein Secara Berlebihan Baik Untuk Anda


Kopi, nescafe dan minuman sewaktu dengannya dapat memberikan tenaga, tambah-tambah untuk anda yang sedang belajar, bekerja di waktu malam, perlu memandu untuk jangka masa panjang. Tetapi berapa kerap dalam sehari anda mengambilnya? secawan dua? tidak terkira, asal habis secawan refill lagi? berapa sudu sehari telah anda ambil?


Kafein lazim terdapat dalam minuman yang beraroma lazat seperti dalam kopi, nescafe, teh dan coklat. Contohnya minuman kopi dengan kadar sederhana memberikan manfaat tersendiri antaranya seperti :
  • Mencegah kanser
  • Mencegah serangan jantung
  • Mencegah stroke
  • Mencegah diabetes type II
  • Meningkatkan sistem imun tubuh
  • Mencegah seseorang terkena sirosis
  • Mengobati batu ginjal
Kurangkan Pengambilan Kafein Secara Berlebihan Baik Untuk Anda
Amalan mengambil kafein secara BERLEBIHAN sehinggakan anda BERGANTUNG SEPENUHNYA Terhadapnya TIDAK KIRA MASA boleh diibaratkan sebagai ketagihan kafein dan ini wajar dielakkan kerana kesan negatif dibawah:
  • kafein berlebihan memberi kesan buruk kepada sistem kardiovaskuler tubuh seperti berlaku peningkatan denyutan jantung dan boleh meningkatkan tekanan darah.
  • Gangguan pada gigi, dengan minum kopi dapat menyebabkan gigi seseorang berlubang, dan menimbulkan karang gigi menjadi kuning.
  • Terlalu berlebihan kafein dapat menyebabkan seseorang berada dalam kegelisahan dan masalah angin dalam badan yang melampau.
  • Untuk ibu yang sedang mengandung hindari kopi adalah terbaik untuk kesihatan bayi yang dikandung. Ada kajian megatakan mengambil hanya 100 mg kafein sehari dapat menimbulkan keguguran, kerana kafein pada kopi meningkatkan denyut jantung dan akan mempengaruhi janin yang mana dapat menyerang plasenta serta masuk ke dalam sistem darah janin tersebut. bacaan lanjut kafein bahaya pada ibu hamil
  • Menyebabkan insomia atau penyakit susah tidur
  • Minum kopi secara berlebihan dapat menimbulkan serangan jantung dan stroke. Ini dikarenakan, mengkonsumsi kopi secara berlebihan dapat meningkatkan kadar trigliserida, kolesterol jahat pada tubuh serta darah anda akan lebih pekat. Hal inilah yang menimbulkan endapan lemak, penyempitan pada pembuluh darah yang mana dapat menimbulkan serangan jantung dan stroke.
  • Mengkonsumsi kopi dapat melemahkan daya keimunan anda. Kerana, kafein dalam kopi dapat menyerap mineral dan vitamin yang perlukan oleh tubuh anda. Minuman kopi juga membuat anda cepat kehilangan bendalir dalam badan. Usahakan meminum dua gelas air putih setelah mengkonsumsi segelas kopi.
Semasa menulis artikel ini, saya telah 6 tahun berhenti daripada mengambil minuman berkafein tinggi seperti kopi dan nescafe akibat mengalami kesan seperti peningkatan denyutan nadi, dan mengalami angin dalam badan yang kronik. Setelah itu minuman tersebut tidak menjadi kegemaran saya lagi, berbanding semasa saya sedang belajar dahulu, sehari tidak sah kalau tidak membuat 2-3 sachet nescafe 3 in 1 sama ada mild atau pure nescafe. Kesan-kesan negatif muncul setelah beberapa tahun saya mula bekerja selepas tamat pengajian. Berjaga malam untuk melakukan kerja lebih masa memaksa saya terus mengambil minuman berkafein tersebut sehingga beberapa kali mengalami sesak nafas, denyutan jantung yang laju dan masalah angin dalam badan. Doktor mengesahkan saya kafein intolerant jadi wajib berhenti mengambil minuman berkafein secara total!! Sehinggakan teh o kosong pun saya takut nak sentuh inikan pula kopi...waktu tu la, kini bleh la minum teh dan kopi asal tak lebih dos. ^^ sesudu dua seminggu. Tapi jarang sangat ambik minuman tersebut berbanding waktu muda-muda dulu...kiki


Kurangkan mengambil minuman berkafein untuk berjaga malam terutama mereka yang sedang belajar, ada juga terpaksa bekerja lewat malam kerana tugasan kerja tertangguh pada siangnya. Ini berikutan kesan kafein yang tidak sesuai untuk kesejahteraan badan bagi jangka masa panjang sekiranya diambil secara berlebihan. Semasa mengambil minuman berkafein jangan pula dilupakan minum air putih untuk melancarkan sistem peredaran darah, ini penting untuk menjaga fungsi buah pinggang anda.

Semoga baik-baik belaka untuk kita (^^;)


ctsalmiah
SID 910568
01116726793

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...